Burmistrza Miasta Dęblin
z dnia 19 września 2007 r.
Na podstawie art. 19 ust.4 i ust.7 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. Nr 89, póz. 590) oraz art. 7 ust. 1 i art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r., Nr 142, póz. 1591, ze zmianami), zarządzani co następuje:
§ 1
Powołuję Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego, zwany dalej Zespołem.
§ 2
Przez użyte w zarządzeniu określenia rozumie się:
1) sytuacja kryzysowa - sytuacja będąca następstwem zagrożenia i prowadząca do zerwania lub znacznego naruszenia więzów społecznych przy równoczesnym poważnym zakłóceniu w funkcjonowaniu instytucji publicznych, jednak w takim stopniu, że użyte środki niezbędne do zapewnienia lub przywrócenia bezpieczeństwa nie uzasadniają wprowadzenia żadnego ze stanów nadzwyczajnych, o których mowa w art. 228 ust. 1 konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
2) klęska żywiołowa - katastrofę naturalną i awarię techniczną, której skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej ilości osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednym kierownictwem;
3) kryzys - stan bezpośrednio zagrażający bezpieczeństwu ludzi, środowisku lub porządkowi publicznemu, przekraczający możliwości skutecznego reagowania władz odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na terenie, na którym kryzys wystąpił;
4) reagowanie kryzysowe - zespół działań zmierzających do minimalizacji strat materialnych i ludzkich oraz przywracania porządku publicznego;
5) zarządzanie kryzysowe - działania analityczne, planistyczne i realizacyjne (wdrożeniowe) planów, programów, mających na celu przywrócenie stanu istniejącego przed wystąpieniem zagrożenia;
6) Plan Reagowania Kryzysowego - podstawowy dokument zapewniający systemowy, skoordynowany i efektywny sposób reagowania na zdarzenia kryzysowe wszystkich jednostek organizacyjnych administracji oraz innych osób prawnych i fizycznych, zmierzający do zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia, mienia oraz ochrony środowiska i utrzymania porządku publicznego;
7) infrastruktura krytyczna - systemy oraz wchodzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie obiekty, w tym obiekty budowlane, urządzenia, instalacje, usługi kluczowe dla bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, a także instytucji i przedsiębiorców.
2) W skład zespołu mogą wchodzić inne osoby zaproszone przez Burmistrza.
3) Skład Zespołu i jego lokalizację określa załącznik Nr l do niniejszego Zarządzenia.
Infrastruktura krytyczna obejmuje systemy:
a) zaopatrzenie w energię i paliwa, .
b) łączność i sieci teleinformatyczne,
c) finansowe,
d) zaopatrzenie w żywność i wodę,
e) ochrony zdrowia,
f) transportowe i komunikacyjne,
g) ratownicze,
h) zapewniające ciągłość działania administracji publicznej,
i) produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i
promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych,
8) ochronie infrastruktury krytycznej - zespół przedsięwzięć organizacyjnych realizowanych w celu zapewnienia funkcjonowania lub szybkiego odtwarzania infrastruktury krytycznej na wypadek zagrożeń, w tym awarii, ataków oraz innych zdarzeń zakłócających jej prawidłowe funkcjonowanie;
9) Narodowym Systemie Pogotowia Kryzysowego ( NSPK) - realizowane przez organy administracji rządowej oraz Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej zadania i procedury mające na celu zapobieganie sytuacjom kryzysowym, przygotowanie do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań oraz reagowanie w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych;
10) planowanie cywilne - całokształt przedsięwzięć organizacyjnych, polegających na opracowaniu planów, w tym planów reagowania kryzysowego i programów, mających na celu optymalne wykorzystanie dostępnych sił i środków w sytuacjach kryzysowych oraz w czasie stanów nadzwyczajnych i czasie wojny, w zakresie zapobiegania sytuacjom kryzysowym, przygotowania do przejmowania nad nimi kontroli, reagowania w sytuacjach kryzysowych oraz odtwarzania infrastruktury i przywracania jej pierwotnego charakteru;
11) koordynator - osoba odpowiedzialna za przegląd, aktualizację oraz opracowanie i wdrożenie dokumentacji Planu Reagowania kryzysowego.
§ 3
W skład Zespołu wchodzą:
1) Szef Zespołu - Burmistrz Miasta;
2) Zastępca Szefa Zespołu - Zastępca Burmistrza Miasta - koordynator główny prac Zespołu;
3) Grupy robocze o charakterze stałym:
a) Grupa Planowania Cywilnego;
b) Grupa Monitorowania, Prognoz i Analiz;
4) Grupy robocze o charakterze czasowym:
a) Grupa Operacji i Organizacji Działań,
b) Grupa Zabezpieczenia Logistycznego,
c) Grupa Opieki Zdrowotnej i Pomocy Socjalno - Bytowej.
§ 4
ł) W skład Zespołu, którego pracami kieruje Burmistrz, wchodzą osoby powołane spośród:
a) osób zatrudnionych w Urzędzie Miasta, jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Burmistrza;
b) pracowników zespolonych służb, inspekcji i straży, skierowanych przez przełożonych do wykonywania zadań w Zespole, na wniosek Burmistrza;
c) przedstawicieli społecznych organizacji ratowniczych.
§ 5
Na koordynatorów poszczególnych grup roboczych wyznaczam:
1) Grupa Planowania Cywilnego - Sekretarz Miasta - Naczelnik Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego,
2) Grupa Monitorowania, Prognoz i Analiz - Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich i Społecznych,
3) Grupa Operacji i Organizacji Działań - Naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta i Inwestycji,
4) Grupa Zabezpieczenia Logistycznego - Naczelnik Wydziału Gospodarki Mieniem Komunalnym,
5) Grupa Opieki Zdrowotnej i Pomocy Socjalno - Bytowej - Naczelnik Wydziału Oświaty Kultury i Sportu.
§ 6
Burmistrz Miasta realizuje zadania zarządzania kryzysowego na obszarze miasta.
1) Do zadań w sprawach zarządzania kryzysowego należy:
a) kierowanie działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie miasta,
b) realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:
- realizacja zaleceń do gminnego planu reagowania kryzysowego,
- opracowanie i przedkładanie Staroście do zatwierdzenia gminnego planu reagowania kryzysowego.
c) zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia;
d) wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania miasta;
e) przeciwdziałanie skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
f) realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
2) Zadania te, Burmistrz realizuje przy pomocy inspektora ds. reagowania kryzysowego.
§ 7
1) Zespół jest organem pomocniczym Burmistrza w zapewnieniu wykonywania zadań zarządzania kryzysowego prowadzonych na obszarze miasta.
2) Do zadań zespołu należy w szczególności:
a) ocena występujących i potencjalnych zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne i prognozowanie tych zagrożeń,
b) przygotowanie propozycji działań i przedstawienie Burmistrzowi wniosków dotyczących wykonywania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w gminnym planie reagowania kryzysowego,
c) przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami,
d) opiniowanie gminnego planu reagowania kryzysowego.
§ 8
1) Pracą Zespołu kieruje jego Szef- Burmistrz Miasta.
2) Do zadań Szefa Zespołu należy w szczególności:
a) kierowanie Zespołem;
b) zatwierdzanie rocznego planu i zmian w Regulaminie pracy Zespołu;
c) określanie przedmiotu i terminów posiedzeń;
d) zawiadamianie o terminach posiedzeń;
e) przewodniczenie posiedzeniom;
f) zapraszanie na posiedzenia osób nie będących członkami zespołu;
g) inicjowanie i organizowanie prac Zespołu;
h) utrzymywanie kontaktów z organami władzy na poziomie powiatu i województwa.
3) Do zadań Zastępcy Szefa zespołu należy w szczególności:
a) kierowanie zespołem na czas nieobecności Szefa Zespołu;
b) nadzorowanie prac grup roboczych o charakterze stałym;
c) nadzór nad wykonaniem i bieżącą aktualizacją Planu Reagowania Kryzysowego.
§ 9
1) Posiedzenia planowe Zespołu zwołuje Szef zespołu nie rzadziej niż raz na kwartał.
2) Posiedzenia planowe odbywają się w składzie:
a) Szef Zespołu;
b) Zastępca Szefa Zespołu;
c) Koordynatorzy poszczególnych grup roboczych;
d) inne wskazane przez Szefa Zespołu osoby.
3) Miejscem posiedzeń jest sala Nr 1 w Urzędzie Miasta.
4) Posiedzeń planowych sporządza się protokół, który zatwierdza Szef zespołu.
5) Posiedzenia doraźne Zespołu zwoływane są w trybie, miejscu, czasie i składzie określonym każdorazowo przez Szefa Zespołu.
§ 10
Obsługę kancelaryjną Zespołu zapewnia Sekretarz Miasta.
§ 11
1) Obsługę finansową Zespołu zapewnia Skarbnik Miasta.
2) Finansowanie wykonywania zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego planuje się z budżetu miasta.
3) Finansowanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, realizuje się z budżetu państwa w ramach dotacji celowych w wysokości zapewniających realizację tych zadań.
4) W budżecie miasta tworzy się rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości 0,2% bieżących wydatków budżetu miasta, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenie i pochodne oraz wydatki na obsługę długu.
5) Na dofinansowanie zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego Urząd Miasta może otrzymać dotacje celowe z budżetu państwa.
§ 12
Szczegółowe zadania i tryb pracy Zespołu określa regulamin, stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego Zarządzenia.
§ 13
Wykonanie Zarządzenia powierza się osobom wymieniony w § 3 i 5.
§ 14
Traci moc Zarządzenie Nr 11 A/2004 Burmistrza Miasta Dęblin z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie powołania i określenia składu Miejskiego Zespołu Reagowania.
§ 15
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z wyjątkiem § 11 który wchodzi w życie z dniem 01.01.2008 r.