UCHWAŁA Nr XXVI/147/2004
Rady Miasta Dęblin
z dnia 28 kwietnia 2004 r.
w sprawie rozpatrzenia wniosku o uchylenie uchwały Nr XXIII/117/2003 Rady Miasta Dęblin z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
Na podstawie art. 18 ust. 1 w związku z art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591, ze zmianami), Rada Miasta uchwala, co następuje:
§ 1
1. Wniosek Andrzeja Matejka o usunięcie naruszenia prawa i uchylenie uchwały Nr XXIII/117/2003 Rady Miasta Dęblin z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości uznaje się za nieuzasadniony i odmawia się uchylenia przedmiotowej uchwały.
2. Rada Miasta uznaje, że zarzuty podniesione we wniosku o usunięcie naruszenia prawa są nietrafne i nie mogą skutkować uchyleniem przedmiotowej uchwały z następujących przyczyn:
1) ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r., Nr 9 poz. 84, ze zmianami) nadała podatkom od nieruchomości ustalanym w jej trybie charakter roczny, a więc Rada Miasta nie jest upoważniona mocą tej ustawy zmieniać terminy i zasady płatności tych podatków. Stosownie do art. 5 ust. 1 cyt. ustawy kompetencje Rady Miasta wiążą się wyłącznie z ustaleniem wysokości stawek podatku od nieruchomości obowiązujących w danym roku podatkowym. Ustalone stawki podatku mają zastosowanie do obliczania wysokości podatku od nieruchomości obowiązującego na dany rok podatkowy.
2) uchwalając stawki podatku Rada Miasta kierowała się rozporządzeniem Ministra Finansów, który w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" określił granice stawek kwotowych na rok podatkowy 2004. W roku 2003 stosowne obwieszczenie ukazało się w Monitorze Polskim z dnia 14 listopada 2003 r. (MP Nr 51, poz. 804) i dopiero wówczas można było przystąpić do procedury uchwalania wysokości podatków obowiązujących w 2004 r. Rada Miasta Dęblin uchwaliła stawki podatku od nieruchomości w dniu 12 grudnia 2003 r., a więc w terminie najkrótszym od daty ukazania się obwieszczenia. Ponadto organ uchwałodawczy nie miał żadnego wpływu na ustalenie, bądź przyspieszenie terminu opublikowania zaskarżonej uchwały.
3) uchwała Rady Miasta w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości jest aktem prawa miejscowego, dlatego zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym podlega ogłoszeniu w trybie ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych ( Dz. U. Nr 62, poz.718, ze zmianami). Zgodnie z art. 4 ust. 1 cyt. ustawy akty prawa miejscowego powszechnie obowiązujące ogłaszane są w dziennikach urzędowych i wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, lub w dacie późniejszej określonej w tym akcie. W sytuacjach szczególnych akty normatywne mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż 14 dni, jednak nie wcześniej niż w dniu ich publikacji. Z treści zaskarżonej uchwały nie wynika, aby brzmienie § 5 uchwały było sprzeczne z wyżej cytowanymi przepisami, gdyż wejście jej w życie zostało określone zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych tj. po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego. Zważywszy, że publikacja nastąpiła w dniu 6 lutego 2004 r., oznacza to, że uchwała weszła w życie w dniu 20 lutego 2004 r. Zapis, że uchwała ma zastosowanie do podatku należnego za 2004 r. nie ma wpływu na prawidłowy tok postępowania Rady Miasta w zakresie wprowadzania jej w życie. W treści uchwały nie ma zapisu, że nadano jej wsteczną moc obowiązującą. Gdyby uchwała rażąco naruszała prawo zostałaby uchylona w trybie sprawowania nadzoru przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Lublinie. Okoliczności takie nie miały miejsca.
4) organ podatkowy (Burmistrz Miasta) wykonywał czynności administracyjne związane z wystawieniem i doręczeniem nakazów zapłaty po dniu 20 lutego 2004 r. mając za podstawę prawną obowiązującą już uchwałę Rady.
5) zaskarżona uchwała nie narusza w żaden sposób obowiązujących przepisów prawa, w tym Konstytucji RP, gdyż uchwalona została przy zachowaniu wymaganego trybu legislacyjnego (projekt uchwały został opracowany w oparciu o obowiązujące przepisy prawa przez Burmistrza Miasta Dęblin, następnie omówiony i zaopiniowany przez merytoryczne Komisje Rady Miasta), uchwała została podjęta w najwcześniejszym, możliwym terminie, tj. w dniu 12 grudnia 2003 r. oraz niezwłocznie skierowana do publikacji po uprzednim sprawdzeniu jej pod względem zgodności z przepisami prawa przez RIO w Lublinie, która zgodnie z przepisami ma 30 dni od daty doręczenia uchwały na jej sprawdzenie w trybie nadzoru. Bez akceptacji i pisemnej informacji RIO o zgodności uchwały z prawem nie może ona zostać opublikowana w Dzienniku Urzędowym, gdyż uchylenie uchwały przez organ nadzoru po jej publikacji spowodowałoby nieodwracalne, negatywne skutki dla budżetu miasta, ze względu na to, że rozstrzygnięcie organu nadzoru w tym względzie wywiera skutek ex tunc - tj. nieważność uchwały wywiera skutek od dnia jej podjęcia, a więc podatki naliczone i zapłacone na jej podstawie byłyby nienależnie pobrane.
§ 2
1. Uchwałę niniejszą należy niezwłocznie doręczyć Panu Andrzejowi Matejkowi.
2. Na uchwałę niniejszą przysługuje skarga bezpośrednio do Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodek Zamiejscowy w Lublinie w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Dęblin.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.