Rady Miasta Dęblin
z dnia 30 stycznia 2007 r.
Na podstawie art. 18 ust. 1 w związku z art. 101 ust. 1, 3,4 ustawy z dnia 8 marca 990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591, ze zmianami), Rada Miasta uchwala, co następuje:
§ 1
W dniu 19 października 2006 r. Pan Jarosław Wieczorek prowadzący działalność gospodarczą na terenie Miasta Dęblin pod firmą "TED BAGS" - Usługi Komunalne, ul. Konopnicka 12, 08-530 Dęblin zwrócił się na piśmie do Rady Miasta Dęblin z wezwaniem do usunięcia naruszenia interesu prawnego wskutek podjęcia przez Radę Miasta w dniu 4 lipca 2006 r. uchwały Nr LVI/355/2006 w sprawie górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych. W uzasadnieniu podniósł, że sposób ustalenie górnych stawek opłat za odbiór odpadów komunalnych w wysokości 6,40 zł netto miesięcznie za osobę faktycznie zamieszkującą nieruchomość, jeżeli odpady nie są zbierane selektywnie oraz w wysokości 3,20 zł netto miesięcznie za osobę faktycznie zamieszkującą nieruchomość, jeżeli odpady są zbierane selektywnie - narusza interes jego firmy zajmującej się odbieraniem odpadów komunalnych na terenie Miasta Dęblin, a także interes mieszkańców, gdyż uchwalone stawki nie mają żadnego związku z rzeczywistą ilością odbieranych odpadów. Zdaniem przedsiębiorcy liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość nie jest obiektywnym kryterium ilości wyprodukowanych w niej odpadów, a liczbę osób faktycznie zamieszkujących trudno jest zdefiniować tj., czy są to osoby zameldowane, czy też należy do nich zaliczyć osoby czasowo przebywające w Dęblinie u swoich krewnych. Skarżący zarzucił, że Rada uchwalając górne stawki nie wskazała, kto będzie ustalał i aktualizował liczbę osób faktycznie zamieszkujących daną nieruchomość. Wnioskodawca wezwał do zmiany uchwały poprzez ustalenie górnych stawek opłat za odbiór odpadów komunalnych przyjmując jako kryterium objętość usuwanych odpadów liczoną w m3. Stanowisko swoje uzupełnił kolejnym pismem, złożonym do Rady w tym samym dniu, podnosząc zarzuty dotyczące górnych stawek za odbiór i transport nieczystości ciekłych ustalone od m3.
W uzasadnieniu podał, że w firmach i gospodarstwach domowych, w których zainstalowane są zbiorniki bezodpływowe o małej objętości odbiór tych nieczystości jest nieopłacalny z tego względu, że odbierając niewielkie ilości ścieków przedsiębiorca dopłaca do kosztów transportu
i nie ma możliwości ich przechowywania w samochodach asenizacyjnych z przyczyn atmosferycznych (mróz i przymrozki) do czasu uzupełnienia zbiorników w kolejnych dniach. Wnioskodawca wezwał do zmiany uchwały poprzez ustalenie górnej stawki opłat za odbiór i transport nieczystości ciekłych, w przypadku opróżniania zbiorników o pojemności do 4 m3
w formie ryczałtowej górnej stawki w wysokości do 70 zł netto.
Rada Miasta rozważyła stanowisko skarżącego i uznała, że podejmując uchwałę Nr LVI/355/2006 z dnia 4 lipca 2006 r. w sprawie górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych nie przekroczyła swoich kompetencji ustawowych i działała zgodnie z przepisami prawa. Stosownie do art. 6 ust.2 ustawy z dnia13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r., Nr 236, poz. 2008, ze zmianami) rada gminy określa, w drodze uchwały, górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych. Sposób ustalania wysokość górnych stawek opłat za odbiór odpadów komunalnych i odbiór nieczystości ciekłych ustawodawca pozostawił wyłącznej kompetencji rady. Uchwała będąca przedmiotem rozważania ustala górne stawki opłat ponoszone przez właścicieli nieruchomości na rzecz przedsiębiorców świadczących usługi odbioru odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych na terenie miasta Dęblin, w oparciu o zasady i kryteria wskazane
w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Dęblin, uchwalonym uchwałą Nr LVI/356/2006 Rady Miasta Dęblin z dnia 4 lipca 2006 r. W § 2 pkt 8 Regulaminu zostało zdefiniowane pojęcie "stawki opłat" za odbiór odpadów komunalnych, a także zasady naliczania oraz sposób skalkulowania wysokości opłaty. Z treści Regulaminu wynika, że przez stawkę opłat należy rozumieć wysokość opłat uiszczanych przez właścicieli nieruchomości, przeliczonych na jedną zamieszkałą osobę w skali roku i miesiąca, a stawka opłat jest naliczana za każdą z osób faktycznie zamieszkujących nieruchomość, zaś ustalenie faktu zamieszkania dokonywane jest w oparciu o ewidencję ludności. Regulamin stanowi, że gdy stan faktyczny lub deklarowany odbiega od zapisów w ewidencji ludności, ustalenie faktu zamieszkania odbywa się w oparciu o oświadczenie właścicieli weryfikowane wywiadem środowiskowym. Nieruchomości
o charakterze letniskowym, służące pobytowi czasowemu, są traktowane, jako zamieszkałe sezonowo, a ich właściciele są zobowiązani uiszczać opłatę za cały czas trwania sezonu odniesioną do ilości osób, dla której pobytu nieruchomość jest przystosowana. W Regulaminie został również szczegółowo opisany sposób kalkulacji wysokości tej opłaty. Mając powyższe na uwadze nietrafny jest zarzut, że Rada Miasta w uchwale o górnych stawkach zobowiązana była określić, kto i w jaki sposób winien określać liczbę osób zamieszkałych na terenie nieruchomości oraz, że kryterium to jest nieobiektywne w stosunku do ilości wyprodukowanych na nieruchomości odpadów komunalnych.
Odnośnie zarzutu w sprawie ustalenia górnych stawek opłat za odbiór nieczystości ciekłych za m3 w odniesieniu do małych zbiorników bezodpływowych, Rada Miasta podnosi, że zgodnie
z § 9 pkt 6 w/w Regulaminu opróżnianie zbiorników bezodpływowych rozliczane jest w oparciu o wskazania licznika poboru wody z uwzględnieniem ilości wody bezpowrotnie zużytej (podlewanie ogródków, itp.) lub gdy brak licznika, w oparciu o ustalone w Regulaminie normy wynikające z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia norm zużycia wody (Dz. U Nr 8, poz. 70, ze zmianami). Oznacza to, że wyłącznym kryterium do ustalania górnej stawki za odbiór nieczystości płynnych może być pojemność liczona w m3 . W tej sytuacji górne stawki za odbiór nieczystości płynnych ustalone przez Radę w zaskarżonej uchwale zostały określone prawidłowo i nie naruszają interesu skarżącego.
Wnioskodawca podniósł jedynie, że do uchwały należy wprowadzić nowy rodzaj górnych stawek od zbiorników małych (o pojemności do 4 m3) w postaci stałego ryczałtu w wys. do 70 zł netto. Wnioskodawca wprawdzie wykazał, że w/w propozycja zmian do uchwały wpłynie na jego interes ekonomiczny, jednak zdaniem Rady, nie jest ona podstawą do wystąpienia z wezwaniem do usunięcia naruszenia interesu prawnego wskutek podjęcia zaskarżonej uchwały. Każdy czyj interes prawny lub uprawnienia zostały naruszone uchwałą może wezwać radę do usunięcia naruszenia. Tymczasem skarżący nie wykazał, że ustalenie w uchwale górnej stawki opłat za odbiór i transport nieczystości ciekłych w wysokości 15 zł za m3 narusza jego interes prawny, tylko wskazał, że ustalenie nowej ryczałtowej opłaty za odbiór nieczystości płynnych z małych zbiorników bezodpływowych wpłynie na zmniejszenie ponoszonych przez niego kosztów świadczenia usług.
Rada Miasta widzi potrzebę rozważenia takiego rozwiązania, jednak nie w trybie art.101 w związku z art. 94 ustawy o samorządzie gminnym, lecz w drodze dyskusji nad projektem nowej uchwały zmieniającej i jej uchwalenia.
Z tych względów Rada Miasta uważa, że zaskarżona uchwała nie narusza interesu prawnego skarżącego, ani też jego uprawnień.
§ 2
Stanowisko Rady Miasta wyrażone w niniejszej uchwale należy doręczyć Panu Jarosławowi Wieczorkowi.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.