Główna treść strony
Kompetencje Wydziału Gospodarki Komunalnej i Przestrzennej
Do zadań Wydziału Gospodarki Mieniem Komunalnym należy w szczególności:
1) zapewnienie funkcjonowania urządzeń komunalnej infrastruktury technicznej poprzez nadzór nad jej eksploatacją (wodociągi, odprowadzania ścieków, kanalizacja deszczowa, zaopatrzenie w energię cieplną, oświetlenie uliczne, przystanki komunikacji publicznej),
2) planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na terenie gminy; opracowanie projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze miasta; opracowanie projektów zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze miasta lub jej części w przypadku, gdy plany przedsiębiorstw nie zapewniają realizacji ww. założeń,
3) analiza projektów planów rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, przedkładanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne i przedstawianie ich do uchwalenia przez Radę,
4) analiza projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków, opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjne i opracowanie projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na obszarze gminy,
5) sprawdzanie taryf za zbiorowe odprowadzanie ścieków i zbiorowe zaopatrzenie w wodę, opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjne pod kątem zgodności ich opracowania z przepisami i weryfikacja kosztów pod kątem celowości ich ponoszenia,
6) wydawanie zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania ścieków,
7) informowanie mieszkańców o jakości wody,
8) prowadzenie ewidencji dróg i mostów gminnych,
9) zaliczanie dróg do kategorii dróg gminnych, współpraca w tym zakresie z zarządem powiatu,
10) opiniowanie zaliczenia drogi do kategorii dróg powiatowych oraz przebiegu dróg powiatowych na terenie miasta,
11) utrzymanie bieżące dróg gminnych, w tym remonty, zimowe utrzymanie oraz utrzymanie czystości w pasach dróg gminnych,
12) opracowanie projektu organizacji ruchu na drogach gminnych i jego wdrażanie,
13) współdziałanie z innymi zarządcami dróg na terenie Miasta w zakresie ich modernizacji i utrzymania oraz organizacji ruchu,
14) uzgadnianie i opiniowanie projektów tymczasowej organizacji ruchu w pasach drogowych dróg gminnych na czas wykonywania robót w pasie drogowym,
15) wydawanie zezwoleń na lokalizację w pasie drogowym drogi gminnej obiektu budowlanego lub urządzenia niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam,
16) wydawanie zezwoleń na lokalizację zjazdu lub jego przebudowę w pasach drogowych dróg gminnych,
17) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego dróg gminnych,
18) zapewnienie właściwego stanu technicznego urządzeń oświetlenia dróg, placów i innych terenów miejskich,
19) utrzymanie i eksploatacja kanalizacji deszczowej na terenie Miasta,
20) sprawy utrzymania czystości w Mieście, w tym:
a) ustalanie zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta,
b) utrzymanie czystości i porządku na terenach miejskich nie przekazanych innym jednostkom organizacyjnym,
c) nadzór nad realizacją przez właścicieli i użytkowników posesji przepisów o utrzymaniu czystości i porządku oraz egzekwowanie tego obowiązku, w szczególności na posesjach, z których nie jest prowadzony zorganizowany wywóz odpadów,
21) prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem zorganizowanego wywozu odpadów komunalnych, w tym w szczególności:
a) przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; wysokości stawki tej opłaty; terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty
oraz sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych,
b) tworzenie punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,
22) prowadzenie sprawozdawczości i corocznej analizy w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi,
23) prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności selektywnego zbierania odpadów,
24) prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych, przydomowych oczyszczalni ścieków oraz umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych oraz przedsiębiorców,
25) prowadzenie spraw związanych z działalnością w zakresie usuwania nieczystości ciekłych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
26) prowadzenie Rejestru Działalności Regulowanej dla przedsiębiorców zajmujących się odbieraniem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
27) utrzymywanie zieleni komunalnej,
28) zakładanie, prowadzenie i zamykanie cmentarzy komunalnych,
29) organizowanie targowisk miejskich i nadzór nad ich działalnością,
30) nadzór nad realizacją zadań własnych gminy powierzonych innemu podmiotowi, dotyczących świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym, w zakresie działalności Wydziału,
31) nadzór nad gminnymi spółkami prawa handlowego, działającymi w zakresie gospodarki komunalnej,
32) koordynowanie i wspieranie przedsięwzięć modernizacyjnych i remontów w zakresie infrastruktury technicznej Miasta,
33) nadzór nad pracownikami gospodarczymi zatrudnionymi w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych,
34) dokonywanie rozgraniczeń nieruchomości,
35) prowadzenie spraw związanych z podziałem nieruchomości,
36) tworzenie gminnego zasobu nieruchomości, prowadzenie ewidencji gruntów i budynków gminnych,
37) administrowanie i zarządzanie zasobami gruntów i nieruchomości komunalnych, w tym lokali mieszkalnych i użytkowych, oddawanie gruntów w zarząd, użytkowanie, dzierżawę, najem i użyczanie nieruchomości stanowiących własność Miasta oraz ustalanie i aktualizowanie opłat z tego tytułu oraz przekazywanie informacji do Wydziału Finansowego celem windykacji,
38) składanie deklaracji podatku od nieruchomości na nieruchomości nie przekazane innym podmiotom,
39) prowadzenie sprzedaży nieruchomości gminnych oraz przekształcania prawa wieczystego użytkowania w prawo własności,
40) nabywanie nieruchomości do zasobu Miasta,
41) regulacja stanów prawnych nieruchomości podlegających komunalizacji, inwentaryzacja mienia komunalnego,
42) występowanie z wnioskami o komunalizację nieruchomości,
43) prowadzenie spraw związanych ze scalaniem i podziałem gruntów,
44) wnioskowanie w sprawach wywłaszczania nieruchomości gruntowych na cele publiczne,
45) zabezpieczanie gruntów na potrzeby ogrodów działkowych,
46) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem prawa pierwokupu,
47) prowadzenie spraw związanych z powszechną taksacją nieruchomości,
48) tworzenie zasobów gruntów miejskich na cele inwestycyjne i infrastruktury miejskiej,
49) naliczanie odszkodowań za grunty miasta przejęte pod drogi,
50) prowadzenie spraw związanych z naliczaniem opłat adiacenckich,
51) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieszkaniowym zasobem Miasta i jego utrzymanie,
52) przygotowywanie projektów podziału lokali na mieszkalne i socjalne oraz propozycji wyodrębnienia w zasobie mieszkaniowym lokali do najmu na czas trwania stosunku pracy,
53) wspieranie działalności towarzystw budownictwa społecznego,
54) prowadzenie spraw lokali mieszkalnych i socjalnych,
55) prowadzenia windykacji należności z tytułu lokali nieprzekazanych w administrowanie innym podmiotom,
56) prowadzenie spraw dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
57) gospodarowanie lokalami użytkowymi stanowiącymi własność Miasta,
58) prowadzenie spraw rekultywacji gruntów, które utraciły przydatność do produkcji rolnej,
59) prowadzenie spraw związanych z zezwoleniami na uprawę maku lub konopi, prowadzenie rejestru zezwoleń, nakazywanie zniszczenia upraw prowadzonych wbrew przepisom,
60) koordynowanie i nadzór grupowego zarządu wspólnotami gruntowymi, zatwierdzanie statutu wspólnoty, planu zagospodarowania i regulaminu użytkowania gruntów i urządzeń wspólnoty,
61) koordynowanie prac związanych z melioracją gruntów,
62) prowadzenie spraw z zakresu geologii - opiniowanie i uzgadnianie koncesji
na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin, opiniowanie projektów prac geologicznych oraz przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze przystąpienia do robót geologicznych,
63) wykonywanie zadań związanych z ochroną środowiska, w tym nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie środowiska,
64) opracowywanie gminnych programów ochrony środowiska oraz sporządzanie raportów z ich realizacji,
65) przedstawianie propozycji zadań realizowanych z wpływów pochodzących z opłat za korzystanie ze środowiska,
66) zbieranie i przedkładanie Wojewodzie informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska,
67) pozyskiwanie informacji w zakresie urządzeń i instalacji, w których są wykorzystywane substancje szkodliwe dla środowiska, nakazywanie wstrzymania eksploatacji w przypadku zagrożeń,
68) wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów i naliczanie opłat z tego tytułu, naliczanie kar za usuwanie drzew i krzewów bez zezwolenia,
69) zbieranie informacji o wytwarzaniu odpadów innych niż komunalne oraz opiniowanie wniosków o wydanie zezwoleń na zbieranie i transport odpadów innych niż komunalne,
70) opiniowanie programów i planów gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
71) ustalanie sposobu postępowania z odpadami innymi niż niebezpieczne, opiniowanie wniosków w zakresie wytwarzania odpadów niebezpiecznych,
72) prowadzenie ewidencji pozwoleń na wytwarzanie odpadów,
73) nakazywanie posiadaczowi odpadów usunięcia ich z miejsc nie przeznaczonych do składowania lub magazynowania,
74) prowadzenie edukacji ekologicznej wśród mieszkańców, w szczególności dzieci i młodzieży szkolnej,
75) wprowadzanie zakazów użytkowania urządzeń powodujących uciążliwości dla środowiska,
76) kontrola prawidłowości odprowadzania ścieków i nieczystości ciekłych oraz wydawanie zaświadczeń w tym zakresie,
77) prowadzenie spraw związanych z gospodarką wodną,
78) opiniowanie uznania lasu za ochronny,
79) prowadzenie spraw związanych z łowiectwem, w tym opiniowanie wydzierżawiania obwodów łowieckich oraz rocznych planów łowieckich w obwodach, współdziałanie z dzierżawcami obwodów łowieckich w zakresie ich zagospodarowania,
80) prowadzenie spraw związanych z umarzaniem, odraczaniem płatności, stosowaniem ulg, rozkładaniem na raty należności na rzecz Miasta wynikających z zakresu działalności Wydziału,
81) prowadzenie spraw związanych z opracowaniem studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta,
82) prowadzenie spraw związanych z planami zagospodarowania przestrzennego Miasta,
83) zapewnianie zgodności planów miejscowych ze studium oraz innymi dokumentami strategicznymi,
84) wydawanie decyzji w sprawie opłat z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku uchwalenia planu,
85) wydawanie zaświadczeń, wyrysów i wypisów z planów zagospodarowania przestrzennego,
86) wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie:
a) warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, stwierdzanie wygaśnięcia decyzji o warunkach zabudowy,
b) lokalizacji inwestycji celu publicznego,
87) współdziałanie z właściwymi organami administracji w prowadzeniu spraw nadzoru urbanistyczno - architektonicznego i budowlanego,
88) prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem placów i ulic oraz numeracji porządkowej nieruchomości,
89) wnioskowanie o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej.
Informacje o stronie
Wytworzył: |
Brak danych |
Wprowadził: |
Administrator, data: 05.08.2004 r., godz. 12.38 |
Ostatnia aktualizacja: |
Mariusz Kulina, data: 10.01.2019 r., godz. 14.31 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
10.01.2019 r., godz. 14.31 |
Mariusz Kulina |
Edycja strony |
10.01.2019 r., godz. 10.05 |
Mariusz Kulina |
Edycja strony |
14.06.2018 r., godz. 11.46 |
Radosław Gadula |
Edycja strony |
05.08.2004 r., godz. 12.38 |
Administrator |
Dodanie strony do BIP. |
Wydruk pochodzi z https://bip.um.deblin.pl