Rady Miasta Dęblin
z dnia 31 maja 2011 r.
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, ze zmianami), Rada Miasta uchwala, co następuje:
§ 1
W związku z realizacją "Strategii konsolidacji i wspierania rozwoju polskiego przemysłu obronnego w latach 2007-2012" w zakresie łączenia Wojskowych Przedsiębiorstw Remontowo-Produkcyjnych z grupą "Bumar" władze samorządowe miasta Dęblin wyrażają głębokie zaniepokojenie dotyczące dalszego funkcjonowania istniejących miejsc pracy oraz warunków płacy i pracy pracowników zatrudnionych w Wojskowych Zakładach Inżynieryjnych S.A. w Dęblinie i Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 S.A. Oddział w Dęblinie. W chwili obecnej dęblińskie zakłady zabezpieczają logistycznie naszą armię, dbając o gotowość bojową uzbrojenia oraz sprzętu wojskowego. Rozpoczęta intensywna modernizacja techniczna Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz związane z nią wysokie wydatki budżetu MON na modernizację w latach 2011-2018 pozwalają pozytywnie prognozować na przyszłość naszych zakładów. Zarówno charakter miasta, jak
i funkcjonujące w nim przedsiębiorstwa związane są głównie z obronnością kraju. W Wojskowych Zakładach Inżynieryjnych od lat znajdują zatrudnienie nie tylko mieszkańcy Dęblina, ale również okolicznych gmin. Obecnie zatrudnionych jest w nim
210 pracowników, a zakład nadal poszukuje nowych fachowców o odpowiednich kwalifikacjach służących realizacji zleconych zadań produkcyjnych. Ponadto firma rozpoczęła aktywne poszukiwania nowych obszarów tematycznych w zakresie dywersyfikacji produkcji. Społeczność lokalna wraz z władzami samorządowymi w pełni popierają dążenia zarządu spółki oraz przedstawicieli pracowników zmierzające
do zapewnienia płynności gospodarczej oraz finansowej Wojskowych Zakładów Inżynieryjnych S.A. w Dęblinie. Podobnie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. Oddział
w Dęblinie zatrudniające 286 pracowników po przekształceniu z gospodarstwa pomocniczego otrzymały nowe możliwości pozyskiwania zamówień remontowo- produkcyjnych.
Podstawą uzasadniającą obawy i niepokoje jest niestabilna sytuacja finansowa, słaba kondycja oraz nieudolne zarządzanie grupą kapitałową "Bumar". Prowadzona przez nią polityka bieżącego zarządzania, niezadowalająca płynność finansowa, jak również brak zamówień eksportowych skłania Zarząd Bumaru do podejmowania radykalnych działań restrukturyzacyjnych, w tym do ryzykownego zastawiania akcji spółek zależnych w zagranicznym banku inwestycyjnym. Ponadto dodatkowym zagrożeniem dla naszych zakładów jest stosowana praktyka wewnątrz grupy, polegająca na transferze gotówki z podmiotów lepszych do gorszych. Polityka taka uniemożliwia dalszy rozwój oraz naturalne funkcjonowanie lepszym firmom, jak również ogranicza samodzielny rozwój w grupie kapitałowej przyczyniając się do braku motywacji zwiększającej wydajność pracy.
Z posiadanych przez nas informacji obecna sytuacja finansowa Grupy "Bumar" jest na tyle zła, że spółka jest na krawędzi upadłości, co w rzeczywistości prowadzi do drastycznej redukcji zatrudnienia oraz wyprzedaży majątku. Wobec takiej sytuacji włączenie Wojskowych Zakładów Inżynieryjnych S.A. w Dęblinie i Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 S.A. Oddział w Dęblinie do wspomnianej grupy kapitałowej jednoznacznie określa jedynie negatywne skutki, a przede wszystkim grozi utratą przemysłowego potencjału obronnego. Bowiem w związku z istniejącymi powiązaniami, w przypadku upadłości Bumar sp. z o.o. lub spółki zależnej, wszystkie akcje podmiotów z Grupy wejdą do masy upadłości,
co w konsekwencji doprowadzi do niekontrolowanej prywatyzacji i skutkować może przejęciem prze obce podmioty polskiego rynku obronnego (rynku dostaw gotowych wyrobów oraz remontów i modernizacji). Dlatego biorąc pod uwagę uzasadnione obawy oraz oczekiwania zarówno środowiska wojskowego, a także władz samorządowych miasta Dęblin zwracamy się z prośbą o rozważenie innego wariantu stanowiącego o przyszłości Wojskowych Zakładów Inżynieryjnych S. A. w Dęblinie i Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 S.A. Oddział w Dęblinie. Proponujemy bardziej ekonomiczne rozwiązanie problemu polegające
na utworzeniu osobnego konsorcjum zbrojeniowego stanowiącego naturalną konkurencję dla grupy "Bumar".
§ 2
Niniejszą uchwałę należy doręczyć:
Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej,
Prezesowi Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej,
Ministrowi Obrony Narodowej,
Ministrowi Skarbu Państwa,
Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
Marszałkowi Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
Sejmowej Komisji Obrony Narodowej,
Parlamentarzystom Województwa Lubelskiego.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.